att ta in fakta och delta

Jag fullkomligen älskar att Ls pedagoger är så duktiga på att berätta för oss vad han gör på dagarna. Häromdagen hade de varit ute i skogen och hittat på en saga om en drake och hans familj. L verkade mest gå omkring och titta på annat och verkade inte så intresserad av vad de pratade om.
 
När de kom in igen skulle de måla bilder som passade till sagan de hittat på. Pedagogerna såg att L målade en pingvin och det hör ju inte till ovanligheterna. Men efter en stund gick han och hämtade ett nytt papper och började måla. En av pedagogerna frågade vad han målat. Svaret blev en drake och en drakbebis. (i Ls ord "drake, drake bebis"). Han hade alltså följt med i vad de andra pratat om men lite på avstånd. Han är inte avskärmad när han håller sig på avstånd, han har alltid ett öra med.
 
Så har han fungerat sen han var riktigt liten på småbarnsavdelningen. Han ville aldrig sitta med i samlingen utan en bit bort vid ett bord. Men pedagogerna såg ändå att han ibland deltog i rörelserna i vissa sånger, trots att han till synes gjorde något helt annat., t ex pusslade.
Nu är han däremot med på samlingen och är den mest aktiva när de sjunger. Allt har sin tid och vissa barn behöver lite mer tid på sig, så är det ju.